Blomstene i hagen

Jeg var til innkjøp av planter i går og i dag. I går kjøpte jeg meg en vakker hengeplante som heter Fuchia, og i dag noen andre sommerblomster. Fuchia anbefales! Den er helt nydelig og holder seg bra ut sommeren. Den trenger greit med vann og trives best i en plass der det både er sol og skygge.

Mange lurer på hvorfor jeg tar meg tid til blomster, og hvorfor jeg får det til. Noen sier de har grønne fingre og andre ikke. Det er ikke alltid lett å holde blomstene, men det viktigste er å ta seg tid hver dag og bry deg! Har du ikke interesse er det ikke vits å ha mange blomster. Noen blomster krever mer vann enn andre, og noen trenger mer eller mindre skygge. Spør deg frem på gartneriet, og skriv gjerne ned på en lapp hvor plantene bør plasseres, og hva de trenger av vann. Tenk også hva du ønsker; vil du ha noen som varer hele året? noen som blomstrer opp igjen neste år? eller vil du bare ha sommerblomster? Noen av blomstene kan du plassere i en bod, slik at de kan settes ut igjen til neste år. Det er penger spart.

Men jeg mener at det ikke bare er blomstene som er viktige å stelle. Det trenger også plenen og hekken i hagen. Plenen bør kalkes først (helst i april) så gjødsles 1-2 ganger i perioden mai-juli/august. Har du rosetrær, busker eller annet som du vil la vokse/eller mer blomster på, så anbefaler jeg hønsegjødsel.Veldig effektivt! Kastet dette på rosetrærna i fjor, og jeg har aldri hatt så mye knopper før og blomster! De varte til og med helt ut i slutten av desember.

Jeg er ikke noe mester på blomster, men jeg synes det er veldig gøy og se det blomstre rundt meg. Jeg er en av de som aldri får nok blomster, og suger til meg tips jeg får av ekspertene.

























Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar